Insinööriopiskelija voitti AMKien myyntitaitokilpailun

AMK-opiskelijat testaavat vuosittain myyntitaitojaan BestSeller-kilpailussa. Nyt voiton vei tuotantotalouden insinööriopiskelija Alina Venermo Turun AMKsta.

Best Seller Competition on myyntityötaitojen kilpailu insinööri- ja tradenomiopiskelijoille. Tänä vuonna finaalissa oli mukana viisi insinööriopiskelijaa. Yhteensä finalisteja oli 24 Helsingin, Jyväskylän, Tampereen ja Turun ammattikorkeakouluista. BestSeller2017 insinööriopiskelija Alina Venermo Turun AMK:sat jatkaa kilpailemaan European Sales -kilpailuun Edinburghissa touko-kesäkuussa.

BestSeller-kilpailijat kohtaavat myyntitapahtumassa oikean ostajan, jonka kanssa on päästävä kaupan päättämisvaiheeseen. Tuomarit arvioivat myyjän taitoja kaupanteon eri vaiheissa. Näitä myyntitaitoja insinööritkin tarvitsevat kilpaillessaan asiakkaista globaaleilla markkinoilla ja myydessään heille tuotteitaan ja palvelujaan – lisäarvoa ja ratkaisuja asiakkaan haasteisiin.

Tekniikan opiskelijat tarvitsevat työelämässä myyntitaitoja

Teknologiateollisuus on mukana sponsorina Haaga-Helian ja Turun Ammattikorkeakoulun yhteistyönä järjestämässä BestSeller -kilpailussa.

- Haluamme olla mukana kehittämässä myyntityön arvostusta ja tulevien insinöörien myyntitaitoja. BestSeller-kilpailu valmentaa insinööriopiskelijoita myynnin eri vaiheisiin. Kohtaamisissa aidon ostajan kanssa opiskelijat pääsevät esittelemään taitojaan ja osaamistaan. Se voi johtaa vaikka rekrytointiin asti, kertoo tuomariston jäsen asiantuntija Anne Ahkola-Lehtinen, Teknologiateollisuus ry.

- Myyntitaidoille on käyttöä muissakin kuin varsinaisissa myyntitehtävissä. Siksi insinööriopiskelijoiden myyntiosaamisen kehittäminen on tärkeää, ja myynnin koulutustarjonnan lisääminen korkeakouluissa.

Turussa panostetaan insinööriopiskelijoiden myyntiosaamiseen

Turun ammattikorkeakoulussa on jo panostettu tekniikan opiskelijoiden myyntitaitojen koulutukseen. Tärkeimmiksi osaamisalueiksi on nostettu: asiakkaan liiketoiminnan ymmärtämiseen perustuva laaja tarpeiden ymmärtäminen, erilaisten ja uusien ratkaisutapojen hahmottaminen, oman toiminnan arviointi syntyneiden tulosten kautta, hyvä vuorovaikutustaito ja kyky esiintyä vakuuttavasti sekä taito rakentaa, ylläpitää ja käyttää verkostoja.

- Tavoitteena on, että meiltä valmistuu insinööri, jolla on vahvaa kansainvälistä liiketoiminta- ja myyntiosaamista, painottaa koulutusjohtaja Liisa Kairisto-Mertanen.

- Meillä on myös tavoitteena laajentaa BestSeller-kilpailu valtakunnalliseksi, jotta mukaan saadaan mahdollisimman paljon insinööriopiskelijoita.

Lisätietoja:

Anne Ahkola-Lehtinen, asiantuntija, Osaaminen ja innovaatiot - Elinkeinopolitiikka

etunimi.sukunimi@teknologiateollisuus.fi, 044 055 3345