Urheilupuiston koulun ysiluokkalaiset rakensivat sykemittarin osana MyTech-projektiaan

Artikkeli
Nurmijärveläisen Urheilupuiston koulun 9. luokan fysiikanryhmä osallistui Teknologiateollisuuden MyTech-ohjelmaan: opintokäynnit Suunnolle ja Aalto-yliopiston Luma-keskukseen loivat linkin kouluprojektin ja tosimaailman välille.

14 ysiluokkalaista, fysiikan opettaja, matematiikan opettaja sekä opinto-ohjaaja hyppäsivät kiirastorstaina bussiin Nurmijärvellä ja suuntasivat ensin Suunto Oyj:n pääkonttoriin Vantaalle ja sen jälkeen Aallon Luma-keskukseen Espooseen.

– Olin opinto-ohjaajien Teknologiateollisuus tutuksi -päivässä viime vuonna kuullut MyTech-ohjelmasta. Juttelimme opettajien kanssa ja innostuimme, että haluamme lähteä tällaiseen mukaan, kertoo opinto-ohjaaja Aarne Krogerus Urheilupuiston koulusta. 

Ysiluokkalaisten rakentama prototyyppi ja Suunnon sykemittari rinnakkain. Molemmissa sykettä mitataan optisesti.

Fysiikan tunneilla rakentui sykemittarin prototyyppi

Teknologiateollisuuden MyTech-ohjelma tarjoaa tukea yläkoulujen ja lukioiden ilmiölähtöisiin oppimisprojekteihin. Ohjelmassa valitaan ensin projektille teema kolmesta vaihtoehdosta, jotka ovat Ilmastonmuutos ja kiertotalous, Terveys ja hyvinvointi sekä Tulevaisuuden elinympäristö. Teemaan syvennytään koulussa, minkä jälkeen tehdään toiminnallinen opintokäynti yritykseen ja korkeakouluun.

– Me valitsimme Terveys ja hyvinvointi -teeman. Tässä yhdistyi monta eri oppiainetta: sykemittarin prototyyppi rakennettiin fysiikan tunneilla, mutta siinä tarvittiin myös matematiikkaa, biologiaa ja terveystietoa, Krogerus kuvailee.

Sykemittarien vertailua Suunnolla

Mittaamiseen ja mittareihin perehtynyt luokka pääsi MyTech-päivänä Suunnolle tutustumaan mittaamiseen yritystoimintana.



Suunnon suunnittelujohtaja Kimmo Pernu esitteli erilaisia sykkeenmittaustapoja ja -tuotteita.

– Oli mukava saada vierailulle koululaisryhmä, jonka fysiikan harjoitustyön aihe, eli optinen sykemittari Arduino-kehitysalustalle, osui niin lähelle meidän päivittäistä tekemistämme. Uskoisin, että oppilaille on mielekästä tehdä harjoituksia, jotka liittyvät konkreettisesti heidän arkielämäänsä. Me Suunnolla puolestaan pystyimme kertomaan, kuinka näitä tuotteita tehdään teollisessa mittakaavassa. Toivottavasti se antoi oppilaille lisää perspektiiviä fysiikan soveltamisesta kuluttajatuotteiden valmistuksessa, sanoi Suunnon muotoilujohtaja Kimmo Pernu.

Aallossa oppilaat rakensivat yhteyden puhelimen ja mittarin välille

Aalto-yliopiston Luma-keskuksessa ysiluokkalaiset pääsivät rakentamaan bluetoothilla toimivan puhelinyhteyden mittarilleen.

– Teemme tänään puhelinapplikaation, jolla sytytämme ja sammutamme lediä. Kun yhteys on saatu toimimaan, voidaan kokeilla, kuinka saamme sen toimimaan sykemittareidenne kanssa, ohjeisti Heta Närhi, Aalto-yliopiston Luma-koordinaattori. 

Yliopistovierailulle varattu kolme tuntia vierähti nopeasti työn touhussa.



Opintokäynnin tehtävät eivät olleet liian vaikeita, koska ohjeet olivat hyvät ja LUMA-luokan ohjaajat avustivat tarvittaessa.

– MyTech-päivä – ja koko tämä MyTech-projekti – on kyllä ollut hyvä käytännön esimerkki fysiikan, matikan ja biologian soveltamisesta. Monet kouluaineet tuntuvat puisevilta ilman kytköstä tosimaailmaan. On hienoa, että pääsimme näkemään, miten näitä aineita voi hyödyntää käytännössä, opinto-ohjaaja Krogerus summasi.

– Erityisen tärkeää tämä on 9.-luokkalaisille, jotka juuri nyt tekevät jatko-opintoja koskevia valintojaan. Moni ryhmän oppilaista aikoo kuulemma panostaa luma-aineisiin jatkossakin.

Lisätietoja: MyTech-ohjelman nettisivuilta

Teksti: Sini Kaukonen, @SKaukonen

Kuvat: Piia Simpanen, @piiasimpanen

Lue myös: Yritys, ilmoittaudu MyTech-ohjelmaan ensi lukukaudelle!

Katso, mitä muita artikkeleita löytyy Teknologiateollisuuden huhtikuun uutiskirjeestä.